Niculaie Malaxa

Niculae Malaxa…
Nascut la Husi in 1884 a devenit fondator al industriei nationale moderne din Romania. A fondat uzinele care i-au purtat numele (pana in 1941). Prin inginerul Niculae Malaxa, Romania interbelica a fost printre primele tari din lume care a materializat acest concept. A trait pana in 1965 in Statele Unite.
Niculae Malaxa a contribuit la insasi propasirea civilizatiei romanesti: a sprijinit direct editarea monumentalei lucrari „Enciclopedia Romaniei”; a sustinut Societatea Scriitorilor Romani; a ajutat numerosi tineri talentati , care au devenit oameni de stiinta recunoscuti pe plan international; a promovat in tara prin zinele sale, aplicarea arhitecturii moderne in constructiile industriale, colaborand cu ilustrul arhitect Horia Creanga; a dus o politica de avangarda in domeniul constructiei si exploatarii automotoarelor romanesti: impreuna cu apreciatul sau colaborator Henry Holban, a definit pentru acest domeniu o strategie integratoare in spatiul national unificat, prezentand, in 1937 la Belgrad si in 1940 la Milano cele mai noi tipuri de automotoare romanesti, competitive pe plan european, produse de o industrie care a fost intemeiata doar in 1934!
… Viata si activitatea
Niculae Malaxa s-a nascut la 10(23 in calendarul vechi) decembrie 1884 la Husi. Studiile le-a facut la Iasi si la Universitatea Politehnica din Karlsruhe, Germania, primid diploma de inginer. A fost un industrias excelent instruit si un om de afaceri abil, purtator al unui crez exprimat in cuvinte scrise cu prilejul semnarii Actului de Fudatie al Sediului AGIR, la 16 noiembrie 1938: „Marile biruinti romane, in razboaie si infaptuiri obstesti, isi aflau simbol si legamant cu generatiile urmase, in ziduri ce stau marturie veacurilor. Pe linia acestei traditii strabune, incercam si noi astazi – fara de trufie – sa ridicam aceasta casa, la temelia careia punam credinta in izbanda si mai departe a puterilor vii ale tarii noastre, de a-si alcatui si dezvolta o industrie proprie, care sa fie si sa ramana a Neamului Romanesc”.
Malaxa a initiat si implantat in Romania industriile: de aparataj pentru material rulant (1932-1943); 
motoare Diesel (1935); transmisii mecanice pentru automotoare, inclusiv sisteme de comanda (1936-1937); tuburi de otel fara sudura (1937 dupa procedeul Stiefel); locomotive Diesel pentru CFR (1938); aparatura optica (1938).
Activitatea de productie a materialului rulant a inceput practic in anul 1921. Din 1923 si pana in 1927 se construieste fabrica de reparat locomotive si vagoane de langa halta Titan, iar in 1928 este ridicata din temelii cea mai importanta fabrica de locomotive cu abur din Romania, care, incepand cu 1939, va fi in masura sa construiasca, toate categoriile si tipurile de locomotive (seriile 50.100, 230.0, 142.000). Locomotivele seria 151.000, de conceptie romaneasca, erau cele mai puternice din Europa, fiind expuse si la Targul International de la Milano in 1940. In paralel, s-au asimilat in fabricatie aparatalul de frana (dupa licenta Knorr) si distribuitorul de aer.
Din anul 1931, Fabrica de Locomotice Malaxa a a trecut la constructia de automotoare ecipate cu motoare Diesel tip Ganz si transmisii Mylius cu 4 si 5 trepte, iar din anul 1936 s-a conturat prototipul locomotivei Diesel, urmand ca din 1938 sa se livreze catre CFR primul lot de 26 locomotive.
Ulterior,s-au mai realizat capacitati pentru productia de echiipament industrial, utilaje tehnologice pentru industria chimica, materialelor de constructii, petroliera, etc., pentru fabricatia de piese turnate si forjate.
Fabricatia tevilor din otel fara sudura s-a dezvoltat in cadrl celei mai moderne fabrici de tevi din Europa, la Fabrica de tevi, numita ulterior „Republica”.
Fabrica de munitii de artilerie si armament s-a desfasurat in incinta in incinta Fabricii de material rulant (1937-1938).
Evoluand, in numai 12 ani (1928-1939), dintr-un atelier de reparat material rulant pana la dimensiunile unui concern industrial de prima marime din Europa, Uzinele „Malaxa” – ulterior „23 August”, iar astazi „Faur” SA.
Intrucat productia de razboi anterioara datei de 23 august 1944 a fost considerata ca subordonata unui scop de agresiune, inginerul Niculae Malaxa a fost eliminat din toate documentele vremii, din dictionare si enciclopedii, fiind considerat un personaj odios. Astfel importantele Uzine „Malaxa”, ca si personalitatea celui care a fost fondatorul industriei romanesti, nu se mai gasesc in muzeele din tara si nici in materialele documentare de specialitate.
In decembrie 1994, cu prilejul implinirii a 110 ani de la nastere, la Husi a fost intemeiata Fundatia „N.Malaxa”, al carei scop este studiul istoric, recunoasterea internationala si incurajarea contributiei romanesti la o civilizatie industriala elevata, deschisa spre valorile umane ale epocii.
ing. Ion Rozanide